Søke hjelpemidler

Søknadsprosess hjelpemidler

Her er en enkel oversikt over søknadsprosessen rundt hjelpemidler. Avsnitt 1-3 gir all generell informasjon du trenger å vite for å komme i gang.

Avsnitt 5-7 er for de som er spesielt interesserte i å lære mer. All informasjon i disse avsnittene er kunnskaper ergoterapautene i prinsippet skal ha, og derfor ikke noe du MÅ kunne.

Denne artikkelen, og hjelpemiddelspalten generelt, omfatter IKKE behandlingshjelpemidler (som tensapparat for eksempel). Det må behandlende lege, fysioterapaut o.l. søke om for deg.

1: Ergoterapaut

Første steg i prosessen for å søke hjelpemidler, er å ta kontakt med kommunen angående ergoterapaut. Informasjon på dette står på din kommune sine nettsider. I større kommuner må man gjerne fylle inn en enkel søknad, i mindre kommuner kan en telefon være nok.

En ergoterapaut er utdannet til å se menneske, i sin helhet, og i sitt miljø, og bør ha god peiling på de ulike hjelpemidlene som er tilgjengelige, og søknadsprosessen.

I fra Sola Kommune sine nettsider; “Ergoterapeuten hjelper mennesker til å fungere optimalt i hverdagen når de har problemer med sine daglige gjøremål på grunn av sykdom, skade eller annen funksjonsnedsettelse.”

Ergoterapauter er dog mennesker de og, og man kan ha flaks eller uflaks med hvem man treffer på.

Viktig!

Både ergoterapitjenesten og hjelpemidler er diagnoseuavhengig.

Det er tilstrekkelig at legen kan dokumentere at behovet ditt anses å være langvarig (over to år).

Du trenger altså ingen diagnose for å søke om hjelpemidler.

Behovet bestemmes ut fra funksjonsnivå.

Det er derfor ikke nødvendig å vente til du har stått i helsekø i en evighet, eller til du endelig har overtalt legen til å utrede deg skikkelig.

Har du probemer med å gå, kan du søke om forflytningshjelpemidler. Er du lyssensitiv, kan du søke om formstøpte ørepropper.

Uten noen formell diagnose.

2: Prosessen:

Når du har fått innvilget ergoterapauttjeneste, vil som hovedregel en ergoterapaut komme hjem til deg for en samtale. Der kartlegges ditt behov, du kan komme med ønsker og ergoterapaut kan komme med forslag.

Du signerer så en fullmakt, som gir ergoterapaut tillattelse til å søke i ditt navn. Søknad blir sendt til NAV Hjelpemiddelsentral, som gir deg svar via digipost eller nav.no. Behandlingstid varierer veldig.

Hvis du får hjelpemiddelet innvilget, vil kommunen ta kontakt med deg for levering. De leverer hjem til deg.

Hjelpemiddelet er NAV sitt eie, og er på utlån til deg. Det vil si at du er ansvarlig for enkel vedlikehold og å bruke det pent, mens NAV står for eventuell forsikring av hjelpemiddelet, service, erstatning av ødelagt/oppbrukt hjelpemiddel osv.

På NAV Hjelpemiddelsentralen sine nettsider finner du telefonnr til akutthjelp, som du kan bruke om et vitalt hjelpemiddel plutselig skulle slutte å fungere. For mindre reperasjoner som kan vente til normal arbeidstid, så er det kommunen som har ansvaret.

Når du ikke har behov for hjelpemiddelet lenger, eller trenger å gjøre justeringer/bytte til annet, så tar du kontakt med ergoterapaut.

For å finne informasjon om hjelpemidler selv, anbefaler jeg hjemmesiden hjelpemiddeldatasen.no og Facebook-gruppen «Me-vennlige hjelpemidler».

3: Korttidslager:

Mens du venter på ergoterapitjeneste eller hjelpemidler, kan du benytte deg av korttidslageret.

Hver kommune har et såkalt korttidslager hvor en kan låne hjelpemidler på mer midlertidig basis.

 Ønsker du å prøve hvordan det er å bruke rullestol, eller bare trenger en dokrakk i opptil tre måneder, kan du søke om å låne det fra korttidslageret.

Utvalget varierer fra kommune til kommune.

Noen kommuner ringer du bare til, andre kan du sende bestilling på nettsiden. Du trenger ikke å gå via ergo eller noen andre.

Det kreves sjeldent noe legeerklæring eller forklaring, og det er heller ingen krav om at behovet må dokumenteres til å være langvarig.

4: Spesielt for filterbriller:

For å søke filterbriller trenger man IKKE gå via ergoterapaut. Der kan optiker søke direkte for deg. Det er heller ikke et krav om legeerklæring fra øyelegen, som mange uerfarne optikere vil påstå (Har hørt det er unntak fra denne regelen noen steder i Nord-Norge, hvor de krever øyelegeattest). Min anbefaling er derfor å ringe rundt til ulike optikere, spør om de har erfaring med å søke om filterbriller og finn noen som faktisk kan det. Da fikser de alt med utlegg av kostnader, utprøving, søknad, levering osv. Du kan likevel velge å gå gjennom ergoterapaut/synskontakt i kommunen.

5: Ulike grupperinger av hjelpemidler:

Det finnes tre “hovedkategorier” innenfor hjelpemidler:

– De ergo kan bestille (feks kjøkkenstol og pose til å ha i vogn), som er mye kjappere og enklere å få innvilget og levert.

-De som ikke er prisforhandlet og krever særskilte søknader (veldig vanskelig å få, og det kreves som oftest at man har forsøkt prisforhandlede hjelpemidler først)

-Prisforhandlede hjelpemidler, som flesteparten havner innunder. Her må det søkes med vanlig søknad, argumenteres og i enkelte tilfeller innhentes legeerklæring. Hvert år så forhandler NAV priser, og utgir en såkalt rammeavtale, med nummerering. Nummer 1 vil være enklest å få innvilget. Alle disse rammeavtalene finner man på hjelpemiddeldatabasen.no

6: Utprøving:

For noen typer hjelpemidler, spesielt forflytningshjelpemidler, så kreves det ofte en utprøving. Da drar enten du til hjelpemiddelsentralen/leverandøren, eller de kommer til deg. Da får du prøvd produktene, gjort nødvendige mål og diskutert muligheter direkte med leverandør. (Leverandøren er de som selger produktet, og som har best kunnskap.) På bakgrunn av det dere kommer frem til på utprøvingen, blir søknaden sendt.

7: Søke uten bruk av ergoterapaut:

Man MÅ ikke bruke ergoterapaut for å søke hjelpemidler. Selv om jeg anbefaler det på det sterkeste, for å spare energi, så vil jeg likevel si litt om hvordan du kan søke selv.

Du kan enkelt og greit bare fylle ut søknaden som ligger på NAV sine nettsider, og sende denne inn.

Det er også mulighet for å få seg brukerpass. Denne ordningen er ment for allerede erfarne brukere av hjelpemidler, og krever kursing osv. Med brukerpass fjerner man en del ledd i søknadsprosessen, og NAV Hjelpemiddelsentralen legger mer lit til dine avgjørelser og dine behovsbeskrivelser og ønsker.

Dette er helt supert for energi- og kognitivt friske mennesker, men jeg vil virkelig ikke anbefale dette for noen av oss MEdmennesker. Bruk heller energien din på å leve livet ditt!!

For mer utfyllende informasjon om brukerpass, se her: https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/tjenester-og-produkter/brukerpass

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.